آونـدان
رمضان ، آزمون مقبولیت خامنه ای
سال پیش اختلاف نظر بر سر حلول ماه شوال و اعلام عید فطر از سوی خامنه ای و آیت الله هایی چون صانعی و منتظری می توانست میزان مشروعیت ولی فقیه را در منظر عمومی با چالش جدی مواجه کند اما عدم سازماندهی رسانه ای و آمادگی ذهنیت عمومی در توجه به نظر مراجع غیر حکومتی این فرصت را از کف برد.
پارسال خامنه ای به عنوان مرجع عالیقدر حکومتی روزی را عید فطر اعلام نمود و مراجع مخالف روز بعد از آن را عید دانستند و در این میان تنها عده قلیلی از مردم بنابر نظر مراجع غیر رسمی عید فطر را جشن گرفته و روزه شان را شکستند و اکثریت بر مبنای اعلامات رسانه های حکومتی رفتار نمودند.
هر چند شاید جالب توجه بوده که برخی انگیزه آقای خامنه ای - فارغ از الزامات فقهی - در پیشاپیش اعلام کردن عید فطر را تقلا در تنظیم تاریخ تولد امام هشتم برای روز 8/8/88 تفسیر کرده باشند و البته آن تبلیغات عظیم و پر سر و صدا در روز میلاد امام رضا و تلاش برای القای مصداق کرامت آن امام نیز به این گمانه زنی ها دامن می زند!
سال پیش با وجود موضع عمومی ملت در برابر آقای خامنه ای پس از آن جنایات و خیانت های خونبار نسبت به مردم معترض می توانست عرصه مناسبی برای ابراز نظر عمومی در رد مشروعیت و مقبولیت خامنه ای در مقام سیاسی و مذهبی ولایت فقیه باشد اما علی رغم اینها متاسفانه هم حلول ماه رمضان و نیز ماه شوال به روایت آقای خامنه ای مورد استناد غالب مردم قرار گرفت.
و باید بپذیریم که اگر به درستی ایشان از عدالت و صداقت عدول کرده و بنابر قانون اساسی در مقام ولایت فقیه از ایشان سلب صلاحیت شده و همچنین شرایط مرجعیت را از دست داده اند پس اعلام ایشان در این موارد بخصوص نیز باید مورد بی اعتنایی عمومی قرار می گرفت که متاسفانه چنین نشد.

با وجود آنچه گذشته و با نظر به شرایط اکنون که لزوم کنشی فراگیر در برابر ستم روز افزون حاکمیت را ایجاب می کند ماه رمضان امسال موقعیتی مناسب جهت اعلان سلب مشروعیت از ولی خود فقیه خوانده بوده و می تواند بازتاب گسترده ای میان مسلمانان ملتزم به احکام اسلامی داشته باشد. به این واسطه همچنین می توان مباحث آگاهی بخش را در میان طیف خاموش جامعه بسط داده و در این مسیر اتحاد در تقابل با حاکم جائر را پیگیری کرد.
مبتنی بر آنچه رفت از نظر من در این موقعیت خاص باید با توجه ویژه به اطلاعیه های مراجع مستقل و حمایت رسانه ای از ایشان مردم را در معرض نظرات شرعی آن مراجع قرار داده و از استقلالشان دفاع نمود و به آنها اعتباری در تقابل با نظر ولی فقیه نا معتبر داد.
هر چند دور از ذهن نیست که مراکز حکومتی با در نظر گرفتن احتمال بی توجهی به اعلامات ولی فقیه امسال نیز در فراغت از الزامات فقهی اینبار اما همصدا و هماهنگ با دیگر مراجع آغاز و پایان ماه را اعلام نمایند تا امکان بروز چنین جبهه ای را منتفی کرده باشند!
رمضان امسال می تواند نقطه عطفی در اعلان موضع عمومی نسبت به مراجع حکومتی باشد.
فارغ از تطابق و یا عدم هماهنگی اعلام حلول ماه از سوی ولی فقیه با نظر مراجع مردمدار به هر صورت توجه به نظرات مراجع مستقل از قدرت خود مطلعی در بینش نو مومنین به نهاد مذهب می تواند باشد.
مذهب به عنوان نهادی مستقل از حاکمیت.
هدفی که پیش از این نیز در منشور جنبش سبز تبیین شده بود.
آکسیونی فراگیر و کم هزینه که ضمن تقابل بی واسطه با حاکم جائر بر بستر آن می شود همبستگی دوباره ملت را بر خواست های مدنی خود نشان داده و برجسته نمود.
نگارنده از مناسبات میان مقلد و مرجع تقلید مطلع می باشد اما به استناد ویژگی هایی که معرف صلاحیت مرجعیت می باشد آقای خامنه ای و دیگر مراجعی که صداقت و عدالت را فدای حفاظت از قدرت کرده اند مشمول تعریف مرجع راستین نمی شوند.

سرو (عضو آونـدان)
نوشته شده در ۱:۰۳ توسط خودم. مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin